Recull de premsa Una base sòlida per créixer

Una base sòlida per créixer

Si fem l’esforç d’allunyar-nos una mica del panorama mediàtic, polític i macroeconòmic, podrem observar que les coses no estan tan malament com sembla: tenim una bona base empresarial que, si bé és veritat que pot ser millorable, és sòlida i ferma.

Són constants els missatges negatius que fan referència a la nostra situació com a país i que es centren exclusivament en tot allò que no funciona. No obstant, si fem l’esforç d’allunyar-nos una mica del panorama mediàtic, polític i macroeconòmic, podrem observar que les coses no estan tan malament com sembla. En conjunt i deixant fora algun sector d’activitat especialment castigat, tenim una bona base empresarial que, si bé és veritat que pot ser millorable, és sòlida i ferma.

Comptem amb un grapat de bons exemples d’empreses de casa nostra que estan fent bé les coses i s’estan ensortint. I amb aquesta afirmació no només em refereixo a les empreses que tots coneixem, les de renom, com Telefónica o Banc de Santander. A banda d’aquestes, hi ha moltes d’altres que funcionen i les podem trobar en tots els àmbits: empreses tradicionals que es reconverteixen, empreses de nova creació en sectors madurs amb nous enfocaments o, fins i tot, start up tecnològiques. De fet, estic convençut que si ens parem a pensar, tots tenim al costat alguna d’aquestes empreses que van bé. I el que hem de fer és emmirallar-nos. És veritat que hi ha sectors que van millor que altres, però fins i tot els que van malament, tenen empreses que van bé i precisament són aquestes les que hem de prendre com a model de referència.

Generalment, els motius pels quals aquestes empreses presenten bons resultats tenen a veure amb la combinació de tres factors fonamentals. En primer lloc, la innovació constant, i no només en quant a producte, sinó de tot tipus, fins i tot de model de negoci. En segon lloc, cal apostar per la internacionalització dels negocis, absolutament necessària perquè el nostre mercat nacional està i estarà feble durant un bon temps. I, finalment, aquestes dues accions sempre costen esforç i diners, pel que s’han de combinar amb austeritat. I l’austeritat no s’ha de confondre amb retallar indiscriminadament, sinó que es basa en fomentar les àrees crítiques i eliminar aquelles que siguin menys importants.  A més, és necessari que prenguem consciencia de que l’endeutament serà escàs durant molt de temps i per tant caldrà, més que mai, fer servir els recursos propis per invertir.

Hauríem de “canviar el xip” i deixar de “preocupar-nos” tant del que pensen, opinen i diuen els polítics, els mercats financers o els mitjans de comunicació i “ocupar-nos” tots molt més de continuar creant riquesa per la via de la innovació i la internacionalització.

Antoni Abad
President de la patronal Cecot i de la Unió Empresarial Metal·lúrgica